WIADOMOŚCI

Bridgestone wycofuje się z F1
Bridgestone wycofuje się z F1
Bridgestone poinformowało, że wycofa się z Formuły 1 wraz z końcem sezonu 2010. Japoński producent ogłosił swoją decyzję dzisiejszego poranka.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
"Decyzja została podjęta przez radę dyrektorów po poważnych i długich szacunkach oraz bazuje na potrzebie firmy, by skierować swoje wysiłki w stronę dalszego rozwoju innowacyjnych technologii."

Bridgestone dołączyło do F1 w 1997 roku, a od sezonu 2007 jest jedynym dostawcą ogumienia do F1. Teraz jednak firma zdecydowała się nie przedłużać kontraktu i wycofać z wyścigów Grand Prix.

Japoński producent pozostanie dostawcą opon w seriach GP2 i GP2 Asia, jak również w MotoGP.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

85 KOMENTARZY
avatar
Borg

02.11.2009 07:27

0

Czyzby powrot Michelina? :> Oj to by sie dzialo :D


avatar
wafel

02.11.2009 07:43

0

A może Dębica Janie?


avatar
ni5m0

02.11.2009 07:44

0

No co za wiadomość od samego ranka? :-))) Może wrócą (wspaniałe) czasy konkurencji na polu ogumienia w F1? Juppi! Mam nadzieję, że będzie conajmniej 2 dostawców(np.Michelin, Goodyear), no chyba że "władze" znów zrobią "przetarg" :P BTW Ew. powrót Michelina to byłby spory plus dla Roberta ze względu na ich relacje z Renault ^^


avatar
jasiu24

02.11.2009 07:44

0

nie kumam-taka kasa a oni sie wycofują


avatar
czesteriks

02.11.2009 08:01

0

Pewnie się wycofują , bo kierowcy wciąż narzekają na jakość opon , trudności w rozgrzewaniu , graining i wytrzymałość . Jak to wpływa na wizerunek FIRMY ?


avatar
dziarmol@biss

02.11.2009 08:02

0

No to to jest wiadomość !! tylko czemu dopiero od 2010 roku ??? A co do tej innowacyjności to jak widać teraz dopiero działa polityka Maxa Mosleya w sprawie cięcia kosztów ;-)) Dzisiaj opony jutro silniki a co po jutrze??


avatar
fezuj

02.11.2009 08:11

0

A myślałem że poczytam sobie wczorajsze komentarze bo cóż ciekawego może wydarzyć się w poniedziałek rano.... po sezonie a tu taki pasztet. To na czym oni będą jeździć od 2011 ??? każdy team na własne konto będzie łatwił gumy czy jak??. Inna sprawa to zupełna rewolucja w konstrukcji, ustawieniach, taktyce !!, 2010 miał być ciekawym sezonem, ale w porównaniu z następnym to wychodzi że to będzie pikuś.


avatar
yaneq

02.11.2009 08:21

0

o co chodzi? nie opłaca się? nie rozumiem! generalnie szkoda, że nie wycofują się od dzisiaj, sezon 2010 mógłby być o wiele ciekawszy. od 2011 będzie znowu dużo niewiadomych.


avatar
Gumis_81

02.11.2009 08:24

0

Biorąc pod uwagę to że Jean Todt jest francuzem oraz Michelin to też francuska firma można się spodziewać że w 2011 roku kierowcy będą jeździć na gumach od Michelin co w bardzo dobrej sytuacji postawi Renault który dzięki współpracy z nimi zdobył mistrzostwo. Oby tylko Renault stworzył naprawdę niezłą konstrukcję bolidu który będzie w stanie rywalizować o najwyższe laury. Co by nie mówić jest to kolejna dobra wiadomość dla Renault i Kubicy.


avatar
ni5m0

02.11.2009 08:30

0

7. fezuj Masz absolutną rację! Moim zdaniem powinna być absolutna dowolność w wyborze dostawcy, a nie wybór "jedynego słusznego" jak przy silnikach Cosworth'a czy w ostatnich 3 sezonach przy oponach Bridgestone właśnie. Unifikacja zabija rywalizację,a jak nie ma rywalizacji, to nie ma innowacji. ot co...


avatar
rafekf1

02.11.2009 08:31

0

No to jestem w szoku. Nie spodziewałem się takiego newsa zaraz po zakończeniu sezonu. Tym bardziej, że nie przypominam sobie, żeby były jakieś plotki w tym temacie. Czyli wraca Michelin. Trochę dziwna decyzja skoro mieli monopol na dostawę ogumienia w F1. No ale wielu kierowców narzeka na ich opony twierdząc, że mogły by być o wiele lepsze.


avatar
rafekf1

02.11.2009 08:34

0

5. @czesteriks .... Sorki, że powtórzyłem Twoją myśl na temat kondycji opon w ocenie kierowców ale dopiero teraz przeczytałem wszystkie posty.


avatar
pgolebiow

02.11.2009 08:44

0

Zawsze będą na coś narzekać, a opny są tak istotne, że niema znaczenia jakiej będą firmy. Zły balans bolidu, zły pakiet aerodynamiczny, specyfikacja toru to wszystko przekłada się na zużywanie się opon szybsze lub wolniejsze, a pozatym, co najważniejsze ciśnienie opon i to czym są pompowane to nie jest zależne od dostawcy ani określone przepisamy, a ma ogromny wpływ na szybkość i rodzaj zużycia. Mam nadzieję, że będzie kliku dostawców, będzie o wiele ciekawiej ale co na to przepisy skoro trzeba użyć dwóch mieszanek, musiała by być ich zmiana.


avatar
niza

02.11.2009 08:52

0

A to news z samego rana! każdy spekulował jaki to następny zespół się wycofa, a to tymczasem miłościwie nam panujący dostawca opon zwija manatki hehehe


avatar
dziarmol@biss

02.11.2009 09:12

0

13. pgolebiow - I tu się z tobą nie zgodzę,opony mają kluczowe znaczenie jeśli chodzi o trakcję.Przykładem niech świeci Renault oraz BMW które jeździło na michelinach, Reanault do dzisiaj nie umieją dopasować bolidu do tych opon, BMW też ma (miało ;-))) ) problemy natomiast Ferrari czuło się jak ryba w wodzie gdyż oni od początku o ile się nie mylę jeździli na Bridgestonach . jedynym wyjątkiem ale wytłumaczalnym jest Mclaren który od samego początku dawał radę ;-)) Jeżeli wróci Michelin i może jeszcze jakaś inna firma to na pewno zrobi się ciekawiej ;-))


avatar
Smola

02.11.2009 09:15

0

To ci ranek!! Dobrze że kaca nie mam, bo pewnie sam bym nie dowierzał swojemu wzrokowi! Szczerze mówiąc i tak lekko nie dowierzam, ale nie sobie, tylko Panom Kitajcom. Czyżby F1 była tak mało dochodowa, że jako monopolista należy ją porzucić? hmmm.... Niech się dzieje wola nieba,... :D


avatar
walerus

02.11.2009 09:20

0

niech szybciej odejdą - wróci Michelin i renówki wrócą na szczyt!


avatar
Voight

02.11.2009 09:22

0

To chyba najlepsza informacja od powrotu Lotusa do stawki. Byleby tylko FIA znowu tego nie zepsuła i nie dopuściła tylko 1 producenta. Bo widać co sie dzieje z Bridgestone, zero konkurencji i nie poprawiają opon przez cały sezon. Wszyscy mówicie o Michelinach a ja myśle że np Dunlop ma bliżej do F1. Może nawet Pirelli się skusi


avatar
Smola

02.11.2009 09:32

0

Trzeba prześledzić wypowiedzi Todt'a z czasów wdrażania pomysłu jednego dostawcy opon. Zobaczymy czy jego myśli są takie same podczas udzielania wywiadu, i na stołku prezydenta FIA :-)


avatar
Bartec

02.11.2009 09:39

0

Naprawdę "silly season" mamy ledwo się skończył a tu wielkie emocje. Czy będzie jeden czy wielu producentów trudno przewidzieć, ale wg mnie niemal pewne, że powróci michelin a to już jest duuuży plus.


avatar
orinocoPL

02.11.2009 09:41

0

No no no! Jak tak dalej pójdzie to tylko Bernie nie wycofa sie z F1., Bedzie przykladem standaryzacji he, he, he...


avatar
Gosu

02.11.2009 09:44

0

Pełny suprise ^_^, wie ktoś może jaka firma lub firmy oponiarskie wchodzą do F1 ?


avatar
fabian

02.11.2009 09:44

0

Kiedyś (20 lat temu) były 4 firmy w F1: GoodYear, Michelin, Pirelli i Avon i było cłkiem ciekawie!


avatar
fezuj

02.11.2009 09:49

0

21. orinocoPL - ROZWALIŁEŚ MNIE :) 10/10 !!!!!!!!


avatar
Piotre_k

02.11.2009 09:51

0

Heh, a to dopiero sensacja na koniec sezonu. Jak widać Japończycy generalnie rezygnują ze sportu. Jeszcze tylko Toyota się ostała (ale po 15 listopada kto wie). Następcą pewnie zostanie Michelin, Pirelli robi w rajdach, a Goodyear w USA ;) Byle się tylko nie okazało, że producenta opon trzeba ściągać siłą.


avatar
orinocoPL

02.11.2009 09:52

0

No co? Przeciez ja jestem kanalia :-P


avatar
jantar321

02.11.2009 09:52

0

To dobra wiadomość dla Roberta, proponuje MICHELIN + UNIMIL gratis


avatar
djmarquss

02.11.2009 09:58

0

ichelin zadeklarował jednak, że jeśli sposób funkcjonowania F1 ulegnie w przyszłości znaczącym zmianom, to wówczas ponownie rozważy możliwość zaoferowania swoich usług różnym zespołom. W przyszłym sezonie francuski producent zapewni oczywiście pełne wsparcie swoim partnerskim zespołom. To właśnie w trosce o ich dobro już w grudniu 2005 roku ogłosił zamiar wycofania się z F1 z końcem sezonu 2006. Taki kiedyś był komunikat o wycofiani się Michelin z F1


avatar
walerus

02.11.2009 09:58

0

26. Berni też jest...;-)


avatar
ris

02.11.2009 10:10

0

No ładnie żartujecie sobie a tu raczej nie ma nic do śmiechu. Propozycja wycofania się trochę za późna o rok. Jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność budowy nowego bolidu na sezon 2010 to już winne być uwzględnione wszystkie zmiany łącznie z producentem opon. Niestety ale pewne ustawienia mogą niewspółgrać z innymi oponami. Zapewne pamiętacie jakie problemy z oponami miało Renault i BMW po odejściu Michelina ? Poza tym nie wiadomo czy nie ma to związku z tym że FIA chce aby Bridgestone w sezonie 2010 zmienił szerokość opon grę wchodzi powiększenie szerokości tylnych opon, albo pomniejszenie przednich. Czyżby zbyt duże koszty czy może soś innego zadecydowało ???


avatar
krz08

02.11.2009 10:14

0

wszyscy zaczynają się wycofywać


avatar
rafekf1

02.11.2009 10:18

0

30.@ris ... Ale oni wycofują się dopiero po następnym sezonie. Pozdr.


avatar
ris

02.11.2009 10:42

0

32. rafekf1 - przecież wiem - piszę o braku synchronizacji w czasie jeśli chodzi o budowę nowego bolidu i zmianie dostawcy opon. Bo przecież miało być taniej ale raczej nie będzie ;-)


avatar
Kadet

02.11.2009 10:44

0

A co to będzie, jeśli FIA ogłosi przetarg i nikt się nie zgłosi :) Nie to żeby nie chcieli, ale warunki minimum jakie powinny spełnić mogą być zaporowe...


avatar
ris

02.11.2009 10:50

0

34. Kadet - będą jeździć na felgach ;-))))


avatar
ris

02.11.2009 10:53

0

Trochę to pokrętne tłumaczenie z tym " rozwojem innowacyjnych technologii" Tak jak by nie mogli pomimo wszystko rozwijać technologii !?


avatar
maxi

02.11.2009 11:01

0

pewnie chcą wrócić do kilku producentów, wróci większa rywalizacja, no i jeszcze do tego zakaz tankowania! ...a z innej beczki, oglądałem dzisiaj na ESPN filmik z F1, z lat 70-tych. najlepiej jak po paddock-u, w czasie wyścigu łaziło więcej ludzi niż po Krupówkach i kierowca musiał się przebijać do swojego boxu!


avatar
saint77

02.11.2009 11:19

0

I bardzo dobrze, każdy team powinien mieć wybór i samodzielnie dobierać dostawcę opon. Minimum 3 firmy dostarczające ogumienie - to tylko korzyść dla wszystkich


avatar
strong1

02.11.2009 11:38

0

Ot pomorek. Zmiany,zmiany,zmiany. Znowu przegrane zespoły z przyszłego sezonu będą sobie odpuszczały przedwcześnie.Szykuje się znowu CHAOS..Na początku i na końcu CHAOS-bo przecież trzeba się będzie do tego jakoś dostosować.


avatar
strong1

02.11.2009 11:40

0

Na razie chodziło mi o CHAOS na początku i końcu przyszłego sezonu.Oby to nie odnosiło się do całej historii F1,


avatar
Dr Prozac

02.11.2009 12:05

0

Rotfl. A to niespodzianka z rana. Dziwna decyzja. Mam nadzieje na powrót Michelinów. I najlepiej jeszcze jednego dostawcy. Bawi mnie stwierdzenie o potrzebie rozwoju nowych technologii. Doc czego to dochodzi.. No ale czego można było się spodziewać po wyeliminowaniu jakiegokolwiek rywalizacji miedzy producentami opon? Zespoły powinny mieć możliwość wyboru dostawcy. Jak również mieszanek imho. Może Hermann Tilke sie wycofa z projektowania torów na których się wyprzedzać nie da?


avatar
Orlo

02.11.2009 12:07

0

Taa i jeszcze Bernie przejdzie na "wcześniejszą" emeryturę... Się rozmarzyliśmy :-)


avatar
pawelos211

02.11.2009 12:35

0

z tego co czytałem to bridgestone tak reaguje na kryzys ,zwolnili 900 osób ze swoich fabryk w australii po prostu tną koszta ,tak jak polsat z komentatorami .ogólnie to dobra informacja lecz zgadzam się że o rok za późno ,nie jestem zwolennikiem monopolu w żadnym sporcie bo to tylko ogranicza ,zobaczymy co Todd z tym zrobi


avatar
Jacu

02.11.2009 13:04

0

pewno prawdziwym powodem sa klopoty finansowe bo rozwoj nowczenych technologii to wlasnie najlepszy byl pod F1...chyba ze maja na mysli zupelnie inny kierunek rozwoju typu - enegrooszczednosc, ekologia, cichobieznosc czy tez opony niepneumatyczne (ażurowane konstrukcje "sztywne") - cholercia ich wie...


avatar
Grapuś

02.11.2009 13:24

0

Jeśli Michelin wróci to będzie świetnie :)


avatar
Kerk

02.11.2009 13:40

0

Jesli w wyniku tej decyzji, bedzie wiecej niz 1 dostawca ..... to jedna z najlepszych informacji jakie uslyszalem ostatnimi czasu. Co do Michelin i tego jak bardzo niektorzy ich chca.... oby nie...przynajmniej nie jedyny dostawca, bo bedzie jeszcze wyscig w ktorym nikt nie wystartuje :O (ci bardziej ogarnieci pewnie wiedza o co chodzi :P)


avatar
maniak300

02.11.2009 13:54

0

:O Bridgestone odchodzi? Zle sie dzieje w panstwie dunskim


avatar
walerus

02.11.2009 14:02

0

Last Minute! - będą nowe opony - BERNISY!


avatar
f1andrewf1

02.11.2009 14:20

0

Usunięty


avatar
Peti

02.11.2009 14:31

0

A może UNIMIL? A poważnie to nie sądzę aby Michelin wrócił do akcji, chociaż to mogłaby być dobra wiadomość dla polskich kibiców.


avatar
saint77

02.11.2009 14:39

0

Dębica Janie, tylko Dębica....


avatar
sk0k

02.11.2009 14:40

0

Kerk jesli dobrze pamietam byl keidys wyscig w ktorym mieszanki byly tak paskudne ze nei dalo sie absolutnie na nich jechac i chyba tylko kilka samochodow wyruszylo a cala reszta stawki nei podjela wyzwania. jesli mozesz to przypomnij mi w jakim gp to bylo. btw dobra wiadomosc tylko szkoda ze nie wycofuja sie od razu :/


avatar
Dr Prozac

02.11.2009 14:41

0

46. Kerk : w warunkach konkurencji prędzej czy pozniej któremuś dostawcy taka wpadka musiała się przytrafić. Bridgestone sobie moglo bedąc jedynym dostawca opon w F1 spokojnie je rozwijać i dobierać nie ryzykując niczego. Poza tym Michelinnadal jest obecny w sporcie motorowym (Le Mans choćby) @ 49. f1andrewf1 :nie obraź się, ale mnie strasznie wkurzają filmiki z rożnych gier które wyskakują w wynikach wyszukiwania gdy szukam prawdziwych onboardow.. Jesli by to ode mnie zalezalo to za nazywanie tego "onboard Kubica" itp bym te filmiki usuwał. Sam grywam w LFS ;)


avatar
Dr Prozac

02.11.2009 14:42

0

@ 52. sk0k : To było GP USA 2006.


avatar
f1andrewf1

02.11.2009 14:50

0

53. Hmm w sumie sam nie wiem jak to nazwać, ale napisałem rFactor, a onboard to w sumie jest tylko, że z gry ;) Dzięki, że się wypowiadasz ;]


avatar
sk0k

02.11.2009 14:56

0

dzieki dr prozac. jeszcze nikt nie zwrocil uwagi na jedna rzecz- otóz Ferrari bedzie miało baaaardzo duzy orzech do zgryzienia i na pewno odbije sie to na nich. nie sadzicie ?


avatar
walerus

02.11.2009 15:16

0

Jakie duże firmy mamy: Bridgestone, Pirelli, Michelin, Goodyear, - przynajmniej takie mają doświadczenie na "takim" podwórku....


avatar
felix8024

02.11.2009 15:22

0

DEBICA ZADZIWI ŚWIAT !!


avatar
matejko

02.11.2009 15:55

0

Ciekawe na czym będą jeżdzić w następnym sezonie , może na drewnianych kołach :)


avatar
Master666

02.11.2009 16:12

0

Z utęsknieniem czekam na Michelinki :-)


avatar
fan massy

02.11.2009 16:28

0

Tak mysle że Michelin powróci do dostarczania opon


avatar
Budyn_F1

02.11.2009 16:41

0

Pewnie znowu Michelin powroci.


avatar
dziarmol@biss

02.11.2009 16:59

0

Michelin wróci jeżeli będzie jeszcze inny dostawca, wszak dlatego zrezygnowali z F1 (monopolizm) Tam ( w Michelin) obowiązuje duch rywalizacji a nie jakieś szemrane układy z szefami FIA


avatar
ural

02.11.2009 17:07

0

I dobrze, Bridgestone to gówno.


avatar
phocus

02.11.2009 17:22

0

Kubica posmiga na Kormorankach......


avatar
saint77

02.11.2009 17:27

0

Pamiętam, jak A.Borowczyk tłumaczył różnicę pomiędzy oponami miękkimi i twardymi: " a więc proszę państwa, w bolidzie Roberta Kubicy założono opony z tej miękkiej mieszanki. Z miękkiej, to znaczy, proszę państwa, że nie z tej twardej":) To było chyba w GP Australii...


avatar
FAster92

02.11.2009 17:38

0

Oby Micheliny wróciły!!!!!


avatar
quick B

02.11.2009 18:24

0

Goodyear?


avatar
felek08

02.11.2009 19:00

0

kubica bedzie jezdzil na oponach Debica Frigo :)


avatar
sqrvol

02.11.2009 19:09

0

Dębica Frigo to zimówki więc niech zrobią jeszcze zimowe gp Polski.


avatar
wojtek117

02.11.2009 19:13

0

Bridgestone były najlepsze a przyczepność tych opon była najlepsza na drugim miejscu zawsze są opony Micheliny


avatar
sk0k

02.11.2009 19:19

0

wojtek117 proponuje poczytac troche o interpunkcji i składni zdan


avatar
skylinedrag

02.11.2009 20:01

0

A ja czekam na Toyo , Yokohama, bądź Falken :)


avatar
Fiedor

02.11.2009 20:22

0

A może chodzi o to że w następnym sezonie bolidy będą jeździć wyścig tylko na jednych oponach..nie będzie pit stopów a co za tym idzie nie będzie wymiany opon w czasie wyścigu i przez to teamy będą "zamawiać" mniej opon bo nie będzie trzeba zużywać na wyścig trzech kompletów opon..ot tak sobie pomyślałem


avatar
orinocoPL

02.11.2009 20:30

0

73. skylinedrag-no no Gran Turismo sie klania :-)


avatar
fezuj

02.11.2009 20:42

0

Czas uruchomić zakład bieżnikowania bo przy F1 to może być niezły interes;) 37. maxi - widziałem też ten film :) i jak pragnę zdrowia z dzisiejszą F1 to ma tyle wspólnego jak cep do kombajna - jedna wielka partyzantka a ci kibice byli wręcz zaje... :)


avatar
Dr Prozac

02.11.2009 20:57

0

55. f1andrewf1 : ja bym napisał cos w stylu "Singapore lap in rFactor by f1andrewf1 " bez tego Kubica bo to nie Kubica jedzie. Wtedy jeszcze da się odfiltrować taki wynik z wyszukiwania, choć to męczące ;) Gorzej że niektórzy nawet rFactor nie dodają - tacy mnie wkurzają tak konkretnie bo jak jest nazwa gry to moga odfiltrować wyniki na jej podstawie ;) Ty napisałeś wiec ok. Poza tym imho jedyny sens wrzucania onboardow z gier jest zrobienie czasu na poziomie rekordu świata lub gdy coś ciekawego się dzieje np w wyścigu, a nie ktoś sobie jedzie bo to nić wartego oglądania, z całym szacunkiem ;) To oczywiście moje zdanie. Nie grałem w to wiec nie moge się wypowiedzieć odnośnie jazdy ;) Jakieś porównanie do LFSa jesli chodzi o fizyke, przyjemnosc z jazdy itp?


avatar
zajac1211

02.11.2009 21:31

0

lfs przy rfactor wygląda blado na modzie mmg albo fsone


avatar
f1andrewf1

02.11.2009 21:47

0

Hmm chciałem tutaj(youtube) przedstawić po prostu gameplay z gry. Nie chodziło mi tutaj o to, żeby poszpanować czasem czy coś;) I co do czasów to w tym modzie miałem 1:44.XXX, a w innym 1:41.XXX Także chciałem pokazać jak montuje filmy. Cieszę się, że wypowiadacie się na ten temat ;) Pozdro


avatar
gracu15

02.11.2009 22:49

0

moze Goodyear


avatar
hotshots

03.11.2009 02:09

0

cel marketingowy za 2007-2010 osiągnięty / marka rozpoznawalna w europie w 70% - amen


avatar
pjc

03.11.2009 08:42

0

BFGoodrich lub Michelin. Takie jest moje zdanie.


avatar
RapidWave

03.11.2009 08:53

0

lepiej żeby był jeden dostawca ogumienia bo wtedy wiadomo że dobra przyczepność bolidu to praca konstruktorów a nie dostawcy ogumienia


avatar
walerus

03.11.2009 16:01

0

Wyjaśniło się trochę - będzie Michaelin albo Goodyear - raczej Francuzi...


avatar
lukasz1

03.11.2009 17:16

0

Jeśli Michaelin to pewnie Renault znowu wróci na szczyt. Widocznie Kubica nie pomylił się co do teamu. Najlepiej było by jak było by pare dostawców, wtedy może by coś z tymi oponami robili. Jakby Vataten był prezydentem FIA to może by coś z tego było a tak to jakoś niechce mi sie wierzy że Todt wprowadzi to w życie.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu